Kształcenie specjalne
Zapraszamy do naszego przedszkola także dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w wieku od 2,5 lat do 6 lat (a nawet 8 lat), które posiadają Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Realizujemy również roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne (tzw. „zerówkę”) dla dzieci sześcioletnich z orzeczeniem o kształceniu specjalnym a także dla dzieci, które uzyskały odroczenie obowiązku szkolnego („powtarzają zerówkę” aby doskonalić umiejętności potrzebne do edukacji w szkole).
Nasze zajęcia są elastycznie dostosowywane do indywidualnych możliwości psychofizycznych oraz potrzeb każdego dziecka – realizujemy zalecenia zawarte w Orzeczeniach o kształceniu specjalnym, ale także dokonujemy bieżącej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka (WOPFD) i uwzględniamy sugestie rodziców przy ustalaniu form i rodzajów zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacji.
Aby wziąć udział w rekrutacji, prosimy o przedstawienie standardowych dokumentów oraz orzeczenia wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną (PPP).
Kształcenie specjalne realizujemy z grupach integracyjnych oraz w grupach specjalnych (nazywanych również terapeutycznymi). To, w której grupie znajdzie się dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest zawsze wynikiem kompromisu pomiędzy zaleceniami dotyczącymi rodzaju przedszkola zawartymi w Orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, oceną poziomu funkcjonowania dziecka dokonaną przez naszych specjalistów i nauczycieli a także wolą Rodziców.
Na podstawie Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, bieżącej diagnozy funkcjonowania dziecka (tzw. WOPFD, o którym wspomniano powyżej) dla każdego dziecka opracowywany jest Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (tzw. IPET). Na jego podstawie dziecko realizuje zajęcia rewalidacyjne w zależności od rodzaju niepełnosprawności oraz zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Celem zajęć rewalidacyjnych jest rozwijanie mocnych stron dziecka, maksymalne usprawnianie najsilniejszych funkcji i korygowanie stwierdzonych zaburzeń.
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej to:
- Zajęcia logopedyczne (z neurologopedą/logopedą)
- Indywidualne zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne (zajęcia z psychologiem)
- Grupowe zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne (Trening umiejętności społecznych, tzw. TUS)
- Zajęcia z zakresu integracji sensorycznej
- Zajęcia w zakresie terapii ręki
- Zajęcia z zakresu stymulacji funkcji wzrokowych (z tyflopedagogiem)
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
Ponadto nauczycieli wychowania przedszkolnego wspierają nauczyciele współorganizujący kształcenie specjalne. Funkcje te pełnią często specjaliści pracujący w placówce z dziećmi. Z praktyki wiemy, iż jest to optymalne rozwiązanie, ponieważ nauczyciele ci znają doskonale możliwości, potencjał i ograniczenia dzieci i przez to adekwatnie wspierają nauczyciela w doborze metod, form i środków kształcenia w procesie dydaktyczno-wychowawczym.